مقالات آموزشی

آی پی استاتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ipstatic

آدرس آی ‌پی استاتیک، یک آدرس IP است که به یک دستگاه مشخص تخصیص داده شده و با گذشت زمان ثابت می‌ماند و با ریست مودم شما و اتصال مجدد به اینترنت تغییر نخواهد کرد.

از دلایل اصلی که کسب‌و‌کارها آی‌پی ثابت را انتخاب می‌کنند می توان به دسترسی آسان از راه دور، ارتباط مطمئن و میزبانی آسان سرور یا وب‌سایت اشاره کرد.

کاربردهای آی پی استاتیک:

۱- استفاده از دوربین های مدار بسته تحت وب

۲- استفاده در انتقال تصویر دوربین های مدار بسته

۳- استفاده از رایانه به عنوان گیم سرور

۴- استفاده از رایانه به عنوان وب سرور

۵- لاگین کردن در وب سایت هایی که آی پی ثابت لازم دارند

۶- امکان محدود کردن دسترسی به اکانت های حساس توسط آی پی

۷- اتصال به ویدیو کنفرانس خارج از شبکه‌ی داخلی

آی پی استاتیک

تفاوت IP داینامیک و IP استاتیک:

آدرس‌های آی‌پی اکثر دستگاه‌ها آی‌ پی داینامیک (پویا) هستند، به این معنی که با گذشت زمان تغییر می‌کنند. آدرس‌های آی‌پی پویا توسط سرور ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) یا روتر هنگام اتصال دستگاه‌ها به آن‌ها اختصاص می‌یابد و  ممکن است با گذست زمان آدرس آی‌پی آن تغییر کند.

آی‌پی استاتیک که به عنوان آی‌پی ثابت یا اختصاصی نیز شناخته می‌شوند پس از گذشت زمان تغییری نمی‌کند. پس از اینکه یک آی‌پی ثابت به دستگاهی اختصاص یافت، آن شماره معمولاً تا زمان از کار افتادن دستگاه یا اصلاح ساختار شبکه، در دستگاه باقی می‌ماند. در بیش‌تر موارد، دستگاه‌هایی که آی‌ پی ثابت به آنها داده می شود، سرور‌ها و تجهیزات شبکه مهمی هستند که آی‌ پی ثابت ارتباط مطمئن‌تر و بهتری با آن‌ها برقرار می‌کند.

در اصل تنها تفاوت بین این دو، در این است که آی‌پی استاتیک هیچ‌ وقت تغییر نمی‌کند درصورتی ‌که آی‌پی داینامیک (پویا) با گذشت زمان تغییر می‌کند. برای بیش‌تر کاربران تغییر آی‌پی اهمیتی ندارد.

کدام نوع IP مناسب شما خواهد بود؟

راه حل مشخصی برای انتخاب آی‌پی مناسب برای همه‌ کاربران وجود ندارد. به عبارتی هر فرد باید یا توجه به کسب و کار و نیازهای خود، آی‌پی مناسب و مطابق با نیاز‌هایش را انتخاب کند.

اگر جزء کاربران خانگی هستید، معمولا نیازی به آی‌پی ثابت نخواهید داشت و آی‌پی داینامیک نیازهای شما را بر طرف خواهد کرد اما آی‌پی استاتیک برای کسب و کارها با داشتن قابلیت اطمینان و امنیت  می‌تواند یک مزیت رقابتی به شمار آید.