صاحبان کسب و کار اخیرا در جهت بهبود ارتباطات خود با مشتریان به طور مداوم با واژههای سانترال و ویپ برخورد کرده و به دنبال یافتن تفاوتهای این دو سرویس بودهاند. در این مقاله قصد داریم این دو راهکار را با هم مقایسه کنیم.
انواع مراکز تلفن
شرکتها و ادارات، برای دسترسی به ارتباطات تلفنی و خطوط داخلی متعدد، احتیاج به راه اندازی یک مرکز تلفن در داخل ساختمان شرکت یا اداره خود دارند. این مرکز تلفن PBX (Private Branch Exchange) نامیده میشود. در واقع PBX مانند یک مخابرات محلی عمل کرده و باعث میشود کارمندان یک مجموعه به طور مشترک از خطوط شهری شرکت استفاده نمایند و دیگر نیازی به خرید یک خط شهری به ازای هر کارمند نخواهد بود. PBX را در ایران با نام سانترال میشناسند که به دو روش قابل پیاده سازی است: PBX یا سانترال سخت افزاری و PBX یا سانترال نرم افزاری.
مرکز تلفن سخت افزاری نیاز به یک دستگاه سانترال و لوازم جانبی از قبیل کارتها و تلفن سانترال دارد اما مراکز تلفن نرم افزاری، از تکنولوژی انتقال صدا بر بستر شبکه استفاده میکنند. پس در ادامه این مطلب منظور از سانترال همان نوع سخت افزاری میباشد و VOIP نماد یک PBX نرم افزاری است.
قبل از آنکه فرق VOIP با سانترال را شرح دهیم، باید دقیقا بدانید که سیستم ویپ و سانترال یا همان PBX دقیقا چیست و نحوه عملکرد آنها و ویژگیهای آنها به چه شکل است.
VOIP چیست؟
اصطلاح VOIP مخفف کلمه Voice over IP و به معنای انتقال صدا بر روی بستر شبکه است. به خاطر ماهیت دیجیتالی سیستم های VoIP امکان پیاده سازی و پردازش هر نوع عملیاتی بسیار راحت صورت میگیرد.
از قابلیتهای مرکزتلفن VOIP میتوان به تلفنگویا، صف انتظار، ضبط مکالمه و گزارش مکالمات، صندوق صوتی، ارتباط با نرمافزارهایی مثل CRM و … اشاره کرد.
میتوانید جهت آشنایی بیشتر به مقاله “ویپ چیست؟ چه مزایایی دارد؟” مراجعه فرمائید.
سانترال یا PBX چیست؟
سانترال به معنای نقطه مرکزی و به مفهوم مدیریت کننده است. سانترال یا مرکز تلفن دستگاهی است که همانند یک مخابرات عمل میکند و باید به طور فیزیکی تهیه شود. در واقع PBX یک شبکه تلفن خصوصی است که به کارکنان این امکان را می دهد هم به صورت داخلی و هم به صورت خارجی با سایرین ارتباط برقرار کنند. مهمترین ویژگی این تلفن ها انتقال تماس و تلفن گویا است. یک شرکت می تواند با استفاده از ویژگی های سانترال تعداد زیادی تلفن را به یکدیگر نصب کند که همگی به یک شبکه متصل شوند.
تفاوت تلفن سانترال و تلفن ویپ
- نصب تلفن سانترال گران تر از تلفن ویپ است. این هزینه به دلیل تفاوت سیستم سانترال و voip در زیر ساخت ها است.
-
سانترال، توسعه پذیری و انعطاف پایینی دارد و امکان ارتباط با سایر نرمافزارهای درون سازمانی مثل اتوماسیون اداری یا نرمافزار ارتباط با مشتری و شخصیسازی بر اساس نیازمندی یک کسبوکار را ندارد. در مقابل، مرکز تلفن VOIP مخصوصا از نوع نرمافزاری قابلیت توسعه بسیار بالا و بدون محدودیتی را در اختیار یک کسبوکار قرار میدهد، همچنین در صورت نیاز به هرگونه شخصیسازی، با استفاده از برنامه نویسی بر روی این سیستم تلفن تحت شبکه امکان پذیر خواهد بود. ارتقاء و افزایش مقیاس شبکه voip نسبت به سانترال راحت تر است.
-
تلفن های تحت شبکه به سادگی در بستر شبکه قابل جابجایی هستند در حالی که در مرکز تلفنهای سنتی، برای جابجایی یک تلفن شما مجبور به تغییر در سیم کشی و تغییرات پرهزینه در ارتباطات تلفنی خود هستید که باید توسط تکنسین با تجربه انجام گیرد.
- در سیستم تلفنی ویپ چنانچه مایل به افزایش خطوط تلفنی خود باشید این کار بدون صرف هزینه و به صورت نرم افزاری صورت میگیرد، اما در سیستم سانترال افزایش خطوط تلفن نیازمند ماژولهای گران قیمت است و حتی در برخی موارد برای انجام این کار بایستی یک PBX جدید خریداری شود.
- مرکز تلفنهای تحت شبکه توانایی ارتباط با شعب مختلف با هزینه های بسیار پایین را دارند. این مزیت در سانترال های آنالوگ بسیار سخت یا نا ممکن است.
- امروزه بسیاری از سازمانها فعالیت خود را به صورت دورکار انجام میدهند، سیستم ویپ این امکان را برای سازمان فراهم میسازد تا پرسنل بتوانند در منزل خود با اتصال یک تلفن تحت شبکه به اینترنت، داخلی خود را به سادگی در دسترس داشته باشند و به کلیه تماسها پاسخ دهند اما سیستم تلفن سانترال در این زمینه هیچگونه عملکردی ندارد.
نتیجه گیری، سانترال یا VoIP؟
به طور کلی جواب قاطعی برای این که کدام سیستم بهتر است وجود ندارد. تلفن سانترال (PBX) و VoIP هر دو تفاوت هایی با هم دارند.
اگر شما دارای یک کسب کار کوچک هستید و امکانات سانترال های آنالوگ برای گرفتن ارتباط داخلی، تلفن گویا و امکانات معمول، برای شما کافی است و همچنین زیر ساخت شبکه ندارید، میتوانید از سانترال های سنتی و آنالوگ استفاده کنید. چنانچه یک مجموعه با چندین شعبه هستید و یا یک مجموعه کوچک با نیازهای بروز مانند ضبط مکالمات، صف انتظار و … میباشید، پیشنهاد ما استفاده از سیستم VoIP میباشد.
از آنجا که انتخاب نوع سیستم تلفن برای سازمانها و شرکتها با توجه به هدف مورد نظر سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است ما به شما توصیه میکنیم تا با مشاوران با تجربه پارس مهر ارتباطات تماس حاصل فرمایید و از راهنمایی آنها در زمینه خرید تجهیزات ویپ بهرهمند گردید.