مقالات آموزشی

چه تفاوتی بین باند 2.4 و 5 گیگاهرتز در شبکه وای فای وجود دارد؟

تفاوت بین باند 2.4 و 5 گیگاهرتز

شاید برای شما پیش آمده باشد که در مشخصات فنی برخی مودم‌ها عبارت دوبانده (dual band) یا اعداد 2.4GHz و 5GHz دیده باشید و مایل باشید بدانید هرکدام از این اعداد بیانگر چه چیزی هستند. همچنین ممکن است برای شما سوال به وجود ‌بیاید که چه تفاوتی بین باند 2.4 و 5 گیگاهرتز وجود دارد؟ هرکدام از آن‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با این مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با باند 2.4 گیگاهرتز

فرکانس یا باند 2.4 گیگاهرتز یک فرکانس رادیویی است که در دستگاه های مختلفی همچون تلفن بی‌سیم، مایکروویو، مودم و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته بهتر است ذکر شود در مودم‌ها فرکانس‌های دیگری نیز استفاده می‌شوند.
باند فرکانس 2.4 گیگاهرتز منطقه‌ی وسیعی را پوشش میدهد. سرعت انتقال اطلاعات باندهای 2.4 گیگاهرتزی در شبکه‌های وای‌فای برابر با ۴۵۰ تا ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه است. در باند فرکانس 2.4 گیگاهرتز، 14 کانال مختلف وجود دارد.

آشنایی با باند 5 گیگاهرتز

در سال ۲۰۱۳ به همراه استاندارد بی‌سیم 802.11ac، باند ۵ گیگاهرتز نیز به دنیای مودم‌های اینترنت ارائه شد. این باند نسبت به باند ۲.۴ گیگاهرتز دارای طول موج کوتاه‌تری است بنابراین برای استفاده در محیط‌های کوچک‌تر کارآمد است. باند ۵ گیگاهرتز به خوبی باند ۲.۴ گیگاهرتز قادر به عبور از موانع سخت نیست، همچنین در فضاهای بسته پوشش خوبی ندارد اما به جای آن می‌تواند اتصال پایدارتری با سرعت بالا را در فاصله‌های نزدیک فراهم کند.

باند 2.4 و 5 گیگاهرتز چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تا اینجای مقاله با مفاهیم باندها (فرکانس‌ها) و ویژگی‌های هریک آشنا شدید. اما این باندها در عمل چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

همان طور که اشاره شد، یکی از تفاوت‌های مهم بین دو فرکانس بی‌سیم ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز در محدوده‌ای است که پوشش می‌دهند. مودم‌هایی که دارای فرکانس 2.4 گیگاهرتزی هستند می‌توانند محدوده گسترده‌تری را پوشش دهند و فضای بیشتری را سیگنال‌دهی کنند زیرا می‌توانند از موانع سخت مانند دیوار عبور کنند اما فرکانس 5 گیگاهرتزی قدرت کم‌تری برای عبور از اشیا دارد و از این رو در فضای باز عملکرد بهتری نسبت به فضای بسته دارند.

یکی دیگر از تفاوت های باندهای 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز مربوط به سرعت انتقال اطلاعات و پایداری در اتصال اینترنت است. مودم‌هایی که روی فرکانس ۵ گیگاهرتز کار می‌کنند عملکرد بهتری دارند. همان‌ طور که گفتیم مودم ۵ گیگاهرتز اطلاعات را با سرعت تقریباً ۱۳۰۰ مگابیت بر ثانیه منتقل می‌کند که تقریباً سرعتی دوبرابر نسبت به مودم‌های ۲.۴ گیگاهرتز دارد. فرکانس ۵ گیگاهرتز از نظر پایداری سیگنال و ارتباط عملکردی نیز بهتر از باند ۲.۴ گیگاهرتز است.

آیا مودمی وجود دارد که از هردو باند 2.4 و 5 گیگاهرتز پشتیبانی کند؟

بله، در حال حاضر مودم‌هایی تحت عنوان مودم دوبانده در بازار وجود دارند که می‌توانند اینترنت را به صورت همزمان روی دو فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز ارائه دهند. لازم به ذکر است مودم‌‌های دوبانده با توجه به اینکه از دو فرکانس پشتیبانی می‌کنند سرعت وایرلس پایدار و بالا و در ادامه امکان دسترسی به سرعت دانلود و آپلود بالایی را برای شما فراهم می‌کنند.

نتیجه گیری

زمانی که می‌خواهید اقدام به خرید مودم کنید داشتن اطلاعاتی در مورد باندهای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز و همچنین تفاوت باندهای 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز به شما در انتخاب بهتر کمک می‌کند. شما باید با توجه به نیاز خود مودم مورد نظر را انتخاب کنید به طور مثال اگر برای مصارف خانگی نیاز به مودم دارید و در خانه اتاق‌های زیادی دارید که در هر اتاق نیاز به اتصال اینترنت دارید پیشنهاد می‌کنیم از مودم‌های ۲.۴ گیگاهرتز استفاده کنید. اما اگر مودم‌ به شما نزدیک است و اهل بازی‌های آنلاین و دیدن استریم هستید مودم‌هایی که دارای شبکه بی‌سیم ۵ گیگاهرتز هستند برای شما مناسبتر است. با خرید مودم ۲ بانده نیز از قابلیت‌های هر دو باند ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز بهره‌مند می‌شوید.